Air Liur Itu Najis?

Tahukah korang bahawa air liur merupakan sejenis najis?

Pendedahan ini dibuat Menteri Agama, Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri yang menjelaskan hukum sebenar air liur, selain memberi peringatan kepada orang Islam supaya lebih berhati-hati.

Menteri Agama, Datuk Seri Dr Zulkifli Al Bakri

Jelas pakar agama itu, air liur yang keluar ketika tidur adalah najis. Bagaimanapun ia adalah antara najis yang dimaafkan jika sering terjadi.

“Namun begitu, jika tidak yakin sama ada air tersebut keluar dari mulut atau perut maka seeloknya dibasuh baju atau pakaian yang terkena air liur tersebut”, ujarnya.

Air liur yang keluar ketika tidur dikategorikan kepada dua iaitu air liur mulut dan air liur dari perut.

Memetik kenyataan bekas Mufti Wilayah Persekutuan itu, para ulama menyatakan air liur dari mulut hukumnya suci manakala air liur dari perut hukumnya najis.

“Bagi mengelakkan was-was sama ada air liur yang keluar ketika tidur itu dari mulut atau perut, maka seeloknya dibasuh baju atau kawasan anggota yang terkena air liur tersebut sebagai langkah berhati-hati,” tegasnya.

Jadi korang yang baru tahu pasal isu ini diharap lebih cakna dengan pakaian yang terkena air liur.

Tidak mustahil sarung bantal dan bantal yang kerap digunakan tanpa ditukar ganti.

 

Jarang- jarang sekali korang disarankan untuk menukar bantal bagi mengelakkan isu kebersihan dan pembiakan hama sekiranya bantal yang digunakan tidak ditukar dalam tempoh yang lama.

Di DAG, kami mengeluarkan bantal yang anti bau dan anti alergik yang mementingkan pengguna yang mempunyai masalah asma.

H- Classic juga mudah dicuci dan dijaga selain dapat memerangkap lembapan seperti habuk dan peluh yang menyebabkan bantal menjadi lembap, busuk dan gatal.

Korang yang berminat boleh dapatkan koleksi bantal keluaran DAG sekarang!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Main Menu